A pearl-white pea coat (sewing review of BurdaStyle 10/2016 model 119)

EN Summary: I decided to make a white pea coat to end 2018 in style and in this article you'll find my construction notes and all the details of the finished garment. Keep reading the full article (disable ad-blocker and reload if blog content is missing).
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PT Sumário: Para terminar o ano em grande estilo decidi fazer um casaco branco-pérola; neste artigo têm as minhas notas sobre a confeção e todos os detalhes da peça terminada. Continuem a ler o artigo completo (desativem o ad-blocker e recarreguem a página se o conteúdo não aparecer).


NOTE: See more photos and full outfit details here.
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NOTA: Podem ver mais fotos e detalhes do look aqui.


EN: I had this pearl white coating fabric in my stash for a year or two (it was carefully packaged in a ziplog bag, together with matching charmeuse lining) and, in spite of not being a true noble quality wool velours (it's a polyester blend), its color was just I had envisioned for this coat. You see, I already had made the jacket version of this pattern (check it out here) and the collar/lapels shape truly appealed to me. So I extended my traced copy of the pattern (size 40) according to the magazine's pattern sheet, adding the pocket placement lines on the center front panels and eliminating the waistband. I left out the cuff tabs because I only had four buttons.
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PT: Já tinha este tecido para casaco branco-pérola há um ano ou dois, cuidadosamente guardado numa bolsa plástica juntamente com forro charmeuse da mesma cor. Apesar do tecido não ser o verdadeiro e nobre veludo de lã, a sua cor é exatamente a que queria para este casaco. Este molde já é nosso conhecido (vejam a versão jaqueta feita por mim aqui) e a forma da gola e lapelas agrada-me bastante. Foi só prolongar o molde que já tinha traçado (tamanho 40) de acordo com a folha de moldes, e acrescentar as linhas para o bolso da frente, eliminando o cós que só é usado na versão jaqueta. Também não usei as bandas nos punhos pois só tinha quatro botões para o casaco.
EN: There are two special features in this coat: the wide pointy double-welt pockets (see the tutorial here) and the way the collar is constructed with a hidden collar dart which improves the fit of such wide collar and lapels. When I reviewed the jacket, I mentioned that the construction of the collar is worth studying; next photo shows the outer shell with the under-collar already attached to the neckline:
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PT: Há dois pormenores na construção deste casaco que são interessantes: Os bolsos com dupla pestana larga terminados em ponta (podem ver o passo-a-passo aqui) e a forma como a gola inferior é aplicada, formando uma pinça escondida no decote, o que melhora o caimento de uma gola e lapela tão largas. Quando escrevi sobre a jaqueta, mencionei que o método de construção da gola merecia ser estudado. Na foto seguinte têm a camada exterior do casaco, com a gola inferior já cosida ao decote:
EN: I used fusible interfacing techniques for this coat, same as the previous jacket; the front was entirely interfaced, along with the under-collar. The neckline dart is slashed open for about two inches before stitching the under-collar(already attached to the collar stand) to the front, exactly from the lapel notch to the edge of the dart leg (image credits: BurdaStyle magazine):
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PT: Usei técnicas modernas com entretelas de colar a ferro, tal como na jaqueta anterior; a frente foi inteiramente entretelada, tal como a gola inferior. A pinça é aberta ao meio por cerca de 5cm antes de coser a gola (já com o pé da gola cosido) desde o sinal transversal até à pinça, começando a costura exatamente no sinal transversal (créditos da imagem: revista BurdaStyle):
EN: The collar is ten stitched to the neckline starting and ending at the darts points, as seen:
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PT: A gola é depois cosida ao decote começando e terminando a costura na ponta das pinças do decote, como se pode ver:
EN: The seam is then pressed open after being clipped along curves and corners to reduce seam bulk:
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PT: A costura é assente a ferro aberta, depois de dar piques nas curvas e nos cantos das margens para reduzir volume:
EN: Here's the finished coat seen from all sides:
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PT: Aqui têm o casaco terminado visto de todos os ângulos:



EN: The collar, lapels and front edges are top-stitched (I didn't so the topstitching on the jacket version but really loved the effect on this coating fabric):
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PT: A gola, lapelas e beiras da frente foram pespontadas (não fiz este acabamento na versão jaqueta, mas neste tecido grosso acho que fica muito bem):

EN: Here's the front closure detail (all buttons take little anchor buttons on the wrong side except the one on the right as worn, which takes a medium size button on the wrong side to hold the under-lap of the jacket in place):
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PT: Podem ver o detalhe do fecho da frente (todos os botões têm no avesso um pequeno botão "âncora", exceto o do lado direito de que usa, que no avesso tem um botão chato médio para segurar o trespasse no interior):

EN: I made a bound buttonhole on the overlap side (and a regular machine stitched buttonhole on the underlap):
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PT: No lado que sobrepõe fiz uma casa avivada (no lado que fica escondido no trespasse a casa foi feita à máquina):
EN: The bottom hem/facing/lining intersection was finished the industrial way, while the lining was bagged:
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PT: O canto entre a vista, o forro e a bainha foi acabado com o método industrial, com o forro cosido ao casaco à máquina:
EN: Paukshte Fashion Workshop YouTube channel shared a great tutorial on this method; here's Part I and Part II of the tutorial:
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PT: O canal YouTube Paukshte Fashion Workshop tem um ótimo passo-a-passo deste método dobrado em Inglês; podem ver abaixo a Parte I e a Parte II:


EN: Here's my sewing label on the back collar facing; I also want to point out that I drafted the back lining differently, joining yoke and back patterns, transferring the horizontal darts formed by the yoke to the neckline and adding an ease pleat on the center back.
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PT: Finalmente podem ver a etiqueta na vista do decote atrás; também gostaria de dizer que criei o molde do forro das costas juntando o encaixe superior com a parte de baixo, transferindo as pinças horizontais que sobram na junção para o decote e acrescentando uma prega no meio das costas para folga ao vestir:
CONCLUSION: I love the coat in spite of knowing it will spend more time in the dry cleaners than my other coats ;). I think the shape of the collar is very flattering and I love the top-stitching on the edges with this type of fabric. Last year I had made a pair of white wide-leg pants (yet another version of Burda6573) and a turtleneck top using DP Studio's pattern Le511 (without the flounce), and together with this coat they make the perfect winter-white look (see the look here). Hope you like it and come back for more! Thank you all for visiting!
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CONCLUSÃO: Adoro o casaco apesar de saber que vai passar mais tempo na lavandaria do que qualquer outro dos meus casacos ;). Gosto mesmo da forma da gola e das lapelas e acho que ficou um espanto o pesponto na beira neste tecido volumoso. No ano passado tinha feito umas pantalonas brancas que levam botões iguais ao casaco (mais outra versão do molde Burda6573) e um top de gola alta com o molde Le511 de DP Studio (sem o babado/folho); juntamente com o casaco formam o look branco-total perfeito para este Inverno (podem ver o look aqui). Espero que gostem e voltem para mais! Obrigada por aparecerem!

7 comments:

Carolyn (Diary of a Sewing Fanatic) said...

Tany - I love this version of the coat even though it will spend quality time at the dry cleaners. But what I really love, is that you just used this pattern and both coats are two completely different looks!

Beth (SunnyGal Studio) said...

that is gorgeous, so beautiful and the pockets and topstitching are perfection. I appreciate seeing the design details, I have a Vogue pattern from about 10 years ago that has that same detail of the dart in the lapel. it's a nice feature. Happy New Year to you Tany!

Faye Lewis said...

Needless to say, I love your work. This is breathtaking!

Bunny said...

Every woman needs a pea coat in her wardrobe. This one in snow white is spectacular. Another work of art, Tany.

Ruth said...

A true 'winter' coat - it's beautiful and classic.

Nancy K said...

I'm glad you said it about being in the cleaners so much! Only a woman with a fabulous coat collection(which you certainly have) can afford to make a white coat. This really is perfection. Many years ago I made a jacket from Neue Mode with the same dart. It's a nice detail. The collar and lapels are stunning

Diana Boon van Nuland said...

Love your beautiful coat, thank you for sharing lost of info
Diana