EN Summary: This article addresses the initial construction steps of my version of McCall's 7749, The Art of DIY by Beauté J'adore (disable ad-blocker and reload if blog content doesn't show). Keep reading the full article!
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PT Sumário: Este artigo diz respeito ao inicio da confeção da minha versão do McCall's 7749, A Arte do Faça-você-mesmo por Beauté J'Adore (se o conteúdo não aparecer experiemntem desativar o ad-blocker e recarregar a página). Continuem a ler o artigo completo!
EN: Pattern is described as "Loose fitting lined button front dresses. Misses sizes have belt and loops" and it can be ordered in two size ranges: S-M-L-XL (Misses) and 3-4 5-6 7-8 (Kids). I ordered the Misses range and would further describe this pattern as double-breasted and fairly straight cut, with interesting self-lapel stand collar, back yoke overlap and shoulder tabs. It features side in-seam pockets adorned with buttoned flaps. Fabric suggestions include cotton blends, chino cloth, twill and sateen. I used 100% linen for my version and I think it worked very well with this design. I cut size M with a single modification: I flared it slightly from the waist down tapering from nothing at the waist to size L at the hem because although it looks slightly flared in the line-drawings, the dress is practically straight. I think it looks more feminine with a slight A-line so I altered it.
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PT: O molde é descrito como "Vestido solto abotoado na frente. Os tamanhos para adulto têm cinto e passadeiras nos lados". Pode ser comprado em duas gamas de tamanhos: Adulto-mulher (S-M-L-XL) ou Criança (3-4 5-6 7-8 anos). Eu encomendei a gama para adulto e posso acrescentar mais um pouco à descrição: vestido assertoado e de corte direito, com cola em pé com lapela incorporada bastante interessante, escapulário sobreposto atrás e presilhas nos ombros. Também tem bolsos metidos nas costuras laterais, adornados com paletas abotoadas. As sugestões para tecidos a utilizar incluem tecidos mistos de algodão, tecido chino (o utilizado nas calças denominadas chinos, uma espécie de sarja de algodão), sarjas e tecidos de algodão satinados. Na minha versão utilizei tecido 100% linho e obtive muito bons resultados. Cortei o tamanho M com uma única modificação: Alterei a linha da saia para ligeiramente evasé, traçando uma reta desde o tamano M na cintura para o tamanho L na bainha. Fiz isto porque embora o croquis pareça ligeiramente evasé, o corte do molde é praticamente estreito e eu creio que fica mais feminino se for um pouco evasé.
EN: The instructions of this pattern are well written and are clear, yet I believe they made a mistake on the step telling to press the shoulder dart to the armhole side; if you check the truing of the dart's upper edge it is clear that it should be pressed towards the center instead. The instructions also suggest a classic tailoring approach with only the front facing interfaced with sew-in interfacing. This might work fine with fabrics like twill or gabardine, but in my case I opted for a soft tailoring approach, using fusible thin knit interfacing and fusible tapes. The first steps involve finishing the outer and inner shells leaving the side seams open so I will show what I did with each of them. On the outer shell, I stabilized all edges with fusible tape, along with the armholes and neckline; I also fused the buttonhole placement area because I opted for bound buttonholes instead of the machine-worked on the original cover model.
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PT: As isntruções deste molde estão bem escritas e são bastante claras, no entanto creio que contêm um erro qando dizem para assentar a pinça do ombro em direção à cava; se observarem a linha de corte do molde na base da pinça chegarão à conclusão que esta deve ser assente para o meio e não para o lado. As instruções também sugerem uma abordagem clássica no que toca a entretelas, sendo a vista da frente a única área a reforçar com entretela de coser (sem pegamento térmico). Isto pode resultar muito bem com tecidos de gabardine ou sarjas mas no meu caso não creio que produzisse um resultado ótimo, pois o tecido é leve e precisa de bastante estabilidade. Optei então por entretela de malha fina e fitas de colar a ferro, como no meu projeto anterior. Os primeiros passos na confeção do vestido são completar a camada exterior e a interior, com as costuras laterais ainda abertas; vou mostrar o que fiz em cada uma dessas camadas. Na camada exterior reforcei todas as orlas com fita de colar a ferro, não esquecendo as cavas e o decote; também reforcei o local das casas de botão, pois optei por casas avivadas e, vez das feitas à máquina do modelo original.
EN: The bound buttonholes are stitched at this stage, and then finished on the facing side when the garment is completed:
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PT: as casas avivadas são confecionadas logo de início, sendo que o acabamento no lado das vistas só será feito depois da peça estar toda montada.
EN: The pocket openings should also be reinforced with strips of fusible interfacing, cut along its stable direction (lengthwise grain). Instead of cutting all pocket bags from lining, only the pocket bags that attach to the front are cut from lining; they are stitched to the opening with 1/4" seam allowances (the flaps are stitched together with the pocket bags but they are on the right side, so not visible in the photo):
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PT: As aberturas dos bolsos também devem ser estabilizadas e usei tiras de entretela cortadas no sentido do comprimento (o sentido em que esta entretela não estica). Em vez de cortar todas as funduras dos bolsos em forro, só cortei as que são cosidas às frentes. Estas funduras são cosidas com uma margem de 7mm entre os sinais da abertura (não se vê mas as paletas são cosidas juntamente, pelo outro lado):
EN: On the back panels I used pocket bags cut from self-fabric and stitched them with normal 5/8" seam allowances:
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PT: Nos paineis das costas já usei funduras cortadas do linho, cosidas à abertura com margens normais de 1,6cm:
EN: Also on the back, the neckline was reinforced with fusible tape and also stay-stitched because the seam allowances will have to be clipped for the collar construction later:
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PT: Também nas costas podemos observar que a linha do decote foi reforçada com fita termo-colante e também pespontada, pous terei de golpear os valores de costura para depois conseguir montar a gola no decote:
EN: Instead of just turning in a hem, I lined the overlapping back yoke, which is now in place over the back panel (shoulder seams are closed together with the fronts, while armholes and side seams are just hand basted to keep the yoke in place):
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PT: EM vez de apenas embainhar o escapulário sobreposto, forrei-o e nesta fase já está aplicado sobre as costas (as costuras dos ombros estão fechadas já, e as restantes orlas estão alinhavadas para manter o escapulário no lugar):
EN: Moving on to the inner shell, the facings were fused with the thin knit interfacing, the center back facing seam was closed and the facings were stitched to the lining (side seams are still open):
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PT: Passando agora para a camada interior, as vistas foram entreteladas com a entretela de malha fina, a costura do meio atrás foi fehcada e as vistas foram cosidas ao forro (que aqui ainda tem as costuras laterais abertas):
EN: There are two points of note: firstly there are no facings on the armholes, hence it is very convenient that the armholes are reinforced with fusible tape; also note that although the instructions fail to mention it, the armholes should be under-stitched to keep the lining from rolling outwards. The second point of note is the height of the facing on the back; it is like this because it will turn outwards and be stitched to the outer shell neckline, producing a stand collar on the back together with the facing:
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PT: Há dois pontos de nota na camada interior: primeiro reparem que não há vistas nas cavas, por isso ter as cavas reforçadas na camada exterior é bastante conveniente; além da fita de entretela, depois das cavas cosidas (tecido ao forro) também se deve passar um pesponto com as margens assentes para o lado do forro, para evitar que as orlas enrolem e o forro fique à mostra. O segundo ponto de nota é a altura das vistas atrás: é assim porque a vista vai dobrar para fora e unir-se ao decote, produzindo uma gola em pé atrás, na própria vista:
EN: On the flat I am showing how the stand collar will look like; the seam that joins facings with outer shell will be hidden under the lapels and only visible along the back neckline! I find this detail very interesting and smart in terms of pattern-making technique!
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PT: Com a camada interior assente na tábua, mostro como a gola vai ficar atrás: a costura de junção da camada interior à exterior ficará sob as lapelas e só será visível no decote nas costas! Achei este pormenor muito interessante em termos de técnica de patronagem!
EN: Next the outer shell will be joined with the inner shell along the facings' edges (and under-stitched), the armholes will be stitched and under-stitched and side seams on outer shell an inner shell will be stitched on a single step, while the in-seam pockets are also constructed! Stay tuned for more!
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PT: EM seguida a camada exterior é cosida à camada interior ao longo das orlas das vistas (não esquecendo o pesponto adicional para não girar), as cavas são fechadas (também é feito o pesponto para não girar) e as costuras laterais são cosidas na camada exterior e interior numa só passagem; ao mesmo tempo também se faz o acabamento dos bolsos metidos na costura! Fiquem atentos pois há mais para mostrar!
8 comments:
It's going to be fabulous! Can't wait to see it finished.
Thank you, Nancy!
This dress looks fabulous and I am trying to decide whether to make this one or a similar pattern in a recent Burda magazine. In the meantime, Tany, can I ask about Paco Peralta's own patterns, i.e. the half circle skirt, do they include instructions too. I know you sew them a lot and hope you don't mind me asking, thank you.
Hi Chris T. and thanks for the lovely comment. Paco's patterns include basic instructions without illustrations, yet they are usually very easy to sew,so I don't think very detailed instructions are necessary. If you have any doubt you can email Paco about the step or steps that you don't understand and he will further explain them 😊😊
I have looked at this pattern as it seems to me that it would be a good Coat for spring and autumn to wear over skinny pants and a T shirt . Its really like a sleeveless trench coat
I hate tying things around my waist though and so would probably want to wear it o[pen with
the belt in the loops and then hanging down to the sides.Would you ever wear it like that?
It would be great when you model it to try it like that as I would love to see how it looks and to have your thoughts on doing that Marianne
Hi Marianne, thanks for your comment! I will certainly wear this as a vest, exatctly as you described; the only issue are the colors I can pair it with. I think it will look best with neutral light colors lime sa.s or light gray. Wearing it with jeans and a white T-shirt is also an option, IMO.
Marianne, sorry fot the typos (I'm typing on my cell) the colors are sand, light grey, and other light neutrals
Parece ser bem giro! Fico à espera de ver o resultado. Bjs
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