Wednesday, September 28, 2016

Next Up: The Mondrian Dress sewing pattern hack - Em seguida, uma versão adaptada do vestido Mondrian

EN Summary: While hacking one of the most iconic dresses of all times feels like an exciting project, what really excites me now is the new Vogue Patterns featuring Paco Peralta! I am so happy for him! Paco deserves being a Vogue Pattern Designer more than anyone I know! So while eagerly waiting for the next Vogue patterns sale I really need to keep myself busy, otherwise I will lose my mind. Join me while I lay down my plans for knocking off the famous Mondrian dress!
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PT Sumário: É verdade que fazer uma adaptação de um dos vestidos mais icónicos de todos os tempos é bastante excitante, mas no momento o que realmente me está a entusiasmar são os novos moldes da Vogue do Paco Peralta! Estou felicíssima por ele, e não conheço ninguém que mereça ser um Designer para a Vogue mais do que ele! Enquanto espero ansiosamente pelos próximos saldos dos moldes Vogue, tenho que me entreter, senão dou em doida.  Juntem-se a mim e conheçam os meus planos para a adatação do famoso vestido Mondrian!



EN: I don’t know if you’re aware, but in the context of one of the challenges proposed to the contestants of the Great British Sewing Bee, a limited edition pattern hack was released by Sew Essential in the UK. The pattern (or actually a pattern hack) will enable you to sew a Mondrian dress inspired version. The Mondrian dresses are part of the Yves Saint Laurent Mondrian collection in the sixties and the concept of the dresses is one of the most copied ever. The collection was inspired by Piet Mondrian's canvas paintings:

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PT: Não sei se sabiam, mas no contexto de um dos desafios propostos aos concorrentes do "The Great Sewing Bee", foi lançado um molde de edição limitada pela Sew Essential no Reino Unido. O molde (ou melhor dizendo, as instruções para adaptar um molde) permite costurar um vestido inspirado num dos vestidos Mondrian. Estes vestidos fizeram parte de uma coleção de Yves Saint Laurent nos anos sessenta, e parte dessa coleção foi inspirada nos quadros do artista Piet Mondrian:
EN: Vogue Patterns released a Vogue Paris Original exclusive signed by Yves Saint Laurent shortly after, the V1557 (you can read about it on Pattern Vault – click here - and on Paco Peralta’s blog – click here).  The pattern is very rare and sells at a high price; those few lucky ones who have a copy tend to hold on to it. 
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PT: A Vogue Patterns lançou um molde Vogue Paris Original assinado por Yves Saint Laurent algum tempo depois, o V1557 (podem ler sobre o molde e a sua história no Pattern Vault - clicar aqui - e também no blogue do Paco Peralta - clicar aqui). O molde é muito raro e é vendido por um preço elevado; quem tem a sorte de o ter normalmente não o vende.

EN: The patternhack released by Sew Essential contains a similar shaped dress pattern (V9048) and instructions on how to hack it to obtain a Mondrian dress inspired garment. If strictly following the instructions, the end result will resemble the original V1557 dress, yet there are some differences:

- The original dress/V1557 doesn’t have a chest dart, the fullness in embedded in the junction of the front horizontal band with the bottom front piece; the pattern hack has chest darts.
- The original dress has a vertical band along the center back, hiding a lapped zipper on the side of the band. The pattern hack has a plain white back with center back and invisible zipper.
- The bands of the original dress contain a all-in-one “band facing” on the inside (it looks like a wider seam allowance covering the band wrong side) which is catch-stitched to the other junction seam allowance. The pattern hack adds no facings to the bands.
- The original dress is not lined and has neckline and armhole facings; the pattern hack has a lining and no facings.

- The original dress has small shoulder darts on the back, while the pattern hack has no shoulder shaping.
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PT: A adaptação do molde lançada por Sew Essential contem um molde de vestido com uma forma parecida (V9048) e instruções de como adaptá-lo para obter um vestido inspirado no molde Vogue original. Se seguirem as instruções à risca, obterão um vestido parecido mas com algumas diferenças:
- O vestido original/V1557 não tem pinças no peito, a pinça fica disfarçada na junção com a banda horizontal preta; a adaptação tem pinças abaixo da faixa horizontal.
- O original tem uma banda vertical preta no meio de trás ocultando um fecho metido na costura de junção. A adaptação tem a parte de trás toda em branco, com uma costura central e um fecho invisível.
- As bandas do molde original incluem uma vista seguida (é como se uma das margens de costura da vista fosse mais larga; esta margem sobrepõe-se à banda no avesso e é unida às margens da outra costura da banda com pontos à mão. A adaptação não tem vistas nas bandas.
- O vestido original não é forrado e tem vistas no decote e mangas. A adaptação não tem vistas e é forrada.
- O vestido original tem umas pinças pequenas nos ombros; a adaptação não tem estas pinças.
EN: I’d like to make a dress that resembles the original more closely. I will either draft it from scratch or manipulate V9048 dart placement to achieve a dartless front (a dart which fullness is absorbed by the horizontal band junction). I would also like my fabric (a double-knit with a crepe-like finish It turned out to be a woven! It had me fooled though!) to have additional body (the original dress looks quite structured), so I might underline it with soft knit fusible interfacing; in that case I will most probably line the dress for comfort and additional structure. I intend to add armhole and neckline facings, and also the vertical band on the back. I will have to decide about the zipper; probably an invisible zipper along one of the band’s seams will be less bulky and the overall appearance of the dress back won’t be far from the original dress.
See you guys soon!
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PT: Gostava de fazer um vestido que se parecesse mais com o original. Ou vou desenhar o molde de raiz ou manipular o V9048 para mudar a posição da pinça de peito e absorvê-la na junção com a banda. Também queria que o meu tecido (malha dupla com um acabamento tipo crepe afinal não era malha, mas sim tedido,... enganou-me bem!) tivesse mais corpo (o vestido original parece ser bastante estruturado), por isso talvez reforce o tecido com entretela de malha macia. Neste caso talvez seja melhor forrar o vestido para dar mais conforto e estrutura adicional. Vou usar vistas no decote e nas cavas e também a banda negra vertical nas costas. Quanto ao fecho ainda não decidi, mas uma opção viável seria coser um fecho invisível numa das costuras de junção da banda vertical. As costas manteriam a sua semelhança com as do vestido original e o acabamento seria mais limpo.
Até breve!

9 comments:

Tomasa said...

What an interesting and exciting project. I look forward to reading about your journey with it.

Mónica Martinho said...

Acho que vai ficar muito bem!

Chris T said...

I really look forward to seeing how you proceed with this project, I am sure it will be terrific and can't wait for you to start.

Carolyn (Diary of a Sewing Fanatic) said...

It's going to be fun to watch this pattern come together! It's an iconic dress I've always wanted to duplicate.

Sewalatte said...

How exciting. I'm sure your dress will be wonderful! I look forward to you sharing the journey!

Rosie said...

Missy quer um espartilho não um vestido :-)

Rosie said...

Paco absolutely deserves to Vogue Pattern Designer! Congratulations Pacosito!!

patternscissorscloth.com said...

I've always wanted to make this dress, and look forward to seeing your version!

patternscissorscloth.com said...

I've always wanted to make this dress, so it will be fascinating to see your version!