Wednesday, August 19, 2015

The button dilemma and how to determine optimal buttonhole size – O dilema dos botões e como determinar o tamanho das casas de botão

EN Summary: Chanel buttons (the authentic ones) are exclusive, rare and very expensive and play an important part in the Classic French Jacket allure. I’m not using real Chanel buttons on my jacket but want to choose the buttons which will complement the design better and make for an unforgettable couture jacket. Even so, I must not forget the practicality of the buttons: on this jacket I plan on making Chanel-style handworked buttonholes so it is important to know the size of the buttonhole and if it will be compatible with the fabric that I’m using. 

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PT Sumário: Os botões Chanel (os autênticos) são exclusivos, muito caros e raros, e têm um papel muito importante em todo o conceito que rodeia uma jaqueta Chanel Alta-costura. Não vou usar botões Chanel verdadeiros mas queria escolher uns que complementassem o design da minha jaqueta e estivessem dentro do espírito de uma jaqueta Chanel. Na escolha não posso esquecer as questões práticas que se prendem com a utilização dos botões: se planeio fazer casas de botão estilo Chanel (que são feitas à mão), o tamanho da casa e a sua compatibilidade com o tecido que está a ser usado tem e deve ser tomado em conta.

EN: So it all came down to deciding between the black passemanerie buttons (which were purchased in advance and seem like the perfect choice regarding to matching the black fringed trim) and the crystal/metal ones, carved into the shape of flowers, which I saw and bought later because unlike the passemanerie buttons, they were available in two sizes. It was only when I started thinking about the handworked buttonholes that I was faced with a problem regarding the passemanerie buttons: the size of the buttonhole. You see, these buttons are quite high: 

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PT: No final a decisão ficou-se entre os botões de passamanaria pretos que já tinha comprado (que parecem a combinação perfeita para o galão negro com franjas), e uns botões que encontrei depois feitos de cristal e metal com flores gravadas, que também adorei e que ao contrário dos outros, havia em dois tamanhos. Foi só quando comecei a pensar em como ficariam as casa de botão que identifiquei um problema grave com os botões de passamanaria, ora vejam: são bastante altos!

EN: For determining the buttonhole size I used my tape-measure around the button, divided by two and added 2mm (roughly 1/8 inch), which leave me with a 32mm buttonhole (1 ¼ inch!), which I consider too long for this thin fabric, even if it is reinforced with fusible interfacing and silk organza; the buttonhole looks out of proportion when compared with the 27mm needed for the crystal/metallic button. Besides, passemanerie buttons are well known for not sliding well through buttonholes. The decision was made for me. 

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PT: Para determinar o tamanho das casas, mede-se à volta do botão com a fita-métrica, divide-se por dois e adiciona-se 2mm, o que me deixa com uma casa de 3.2cm, que me parece ser demasiado grande para este tecido (mesmo reforçado com entretela de colar e organza de seda). Podem ver também que a casa parece desproporcionada em relação ao botão e também não esquecer que botões deste tipo por si só já não deslizam facilmente nas casas de botão. A decisão foi tomada por mim.

EN: I can always use the passemanerie buttons on another upcoming Classic French Jacket with butted fronts instead of a buttoned closure and opt for not using buttonholes on the sleeve vent and pockets, I think it’s for the best. Those worried about the metallic buttons being to contrasting against the black of the fabric, be aware that because of chromatic distortion when taking photos on a black canvas, the buttons seem much lighter than they are in real life; below there’s a photo that shows them more accurately: 

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PT: Posso sempre usar os botões de passamanaria numa jaqueta com as frentes com colchetes, e sem casas na abertura das mangas e bolsos. Para quem pensou que os botões prateados ficariam a contrastar demasiado no tecido negro da jaqueta, saibam que assim parece devido à distorção cromática quando se fotografa algo claro num fundo preto (a máquina tenta compensar e torna tudo mais claro). Os botões na realidade são bastante mais escuros, como mostrado na foto abaixo:
More later!

3 comments:

Nancy K said...

well, good since I liked the metal ones better anyway. I am really enjoying this series on your French jacket.

Mónica Martinho said...

Bem escolhido.

Cindy Ann said...

I'm so happy that your are sharing your journey on this jacket. I'm a few steps behind you on this same pattern and I'm really pleased that your muslin looks so promising. Nice work!