Thursday, January 31, 2008

Referências para Alfaiataria (Parte 2) - References on Tailoring (Part 2)

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Desta vez vou falar de alguns livros que, apesar de não serem dedicados à alfaiataria, endereçam este assunto em alguns dos seus capítulos e algumas outras fontes de interesse sobre este assunto.

O primeiro livro é “Couture Sewing Techniques”, de Claire Shaeffer:

Este livro é um tesouro; aborda técnicas de Alta-costura e analisa exemplos da aplicação destas técnicas em peças reais, sendo muito bem ilustrado com fotos e esquemas. Na minha opinião é um livro indispensável. Os capítulos que podem servir como referência para alfaiataria (métodos tradicionais aplicados em Alta-costura) são:

Capítulo 8: Sleeves (informação em como aplicar uma manga de alfaiate de duas peças)
Capítulo 9: Pockets (informação sobre a confecção de bolsos, incluindo os bolsos normalmente usados em fatos de alfaiate)
Capítulo 10: Jackets and Coats (bases da alfaiataria, peça de prova, prova e ajustes, entretelar, confecção do forro, etc.)

The Zapp Method of Couture Sewing (de Anna Zapp)

Contém um capítulo sobre alfaiataria com entretelas fusíveis. A autora demonstra a confecção de uma jaqueta estilo alfaiate do início até ao fim, com fotografias a cores óptimas. Outro capítulo interessante é sobre como tirar as medidas e compará-las com as medidas do molde, ajustando-o antes de o provar. Uma abordagem muito metódica e cuidada.

Power Sewing Step by Step (de Sandra Betzina)

O capítulo 6 deste livro trata de jaquetas e aí podem encontrar uma série de artigos, cada um com sugestões e dicas para abordar vários aspectos. Começa por abordar a construção de uma jaqueta com tecido aos quadrados/xadrez, a estrutura básica de uma jaqueta, escolha de entretelas e dicas para a sua aplicação, a preparação das entretelas fusíveis, carcelas de botões, costuras princesa, dar forma a colarinhos, estabelecer linhas de dobra nos colarinhos e lapelas, dar forma e coser as lapelas, forros de empastar de flanela, diversos tipos de bolsos, vivos de cordão decorativos, forros parciais, aplicação das vistas na frente, vistas Hong-Kong, preparação da parte de cima da gola, dar forma às cavas, aplicação das mangas em tecidos difíceis, aberturas laterais nas mangas, punhos virados, bainhas, aplicação de forro (método industrial), diversos tipos de casas de botão, bainhas compensadas com pesos.

Singer Sewing Book – The Complete Guide to Sewing with Metric Measurements

Um livro que definitivamente vale a pena ter. Contém algumas fotos a cores mas as técnicas são explicadas recorrendo a desenhos. Contém um capítulo sobre alfaiataria tradicional, que além das técnicas usuais inclui casacos compridos e algumas técnicas adicionais, como golas de rebuço com entalhe, reforçar a costura do decote atrás, reforçar as cavas debaixo do braço, debruados nas orlas, pespontos decorativos, moscas e barras de reforço.

The Complete Book of Sewing by Dorling Kinderslay

Este livro é óptimo para quem aprende mais à base de imagens porque todas as técnicas são acompanhadas de fotos a cores seguindo uma ordem passo-a-passo, sendo cada foto acompanhada por explicações sucintas e directas. Também contém um capítulo sobre alfaiataria tradicional. Contém também informação sobre confecção de alfaiate de cós para saias e calças. O livro em si é uma óptima referência ilustrada.

O Grande Livro da Costura (edição Portuguesa Vintage)

Para mim uma das melhores referências básicas, com o bónus extra de existir uma edição Portuguesa. É um livro que hoje em dia só se encontra à venda em feiras e lojas de livros usados, mas no EBay existem muitas ofertas de venda da edição em Inglês a preços muito baixos, a maioria com entrega internacional. Contém um capítulo sobre alfaiataria tradicional.

Techniques of Dressmaking and Soft Tailoring (de E. Lucy Towers)

É a sequela do livro “Standard Processes in Dressmaking” e trata de métodos mais avançados, incluindo técnicas de alfaiataria adaptadas ao vestuário feminino. Gosto bastante deste livro pois lida essencialmente com pequenos pormenores que fazem a diferença. Vai além do básico e aborda alguns assuntos difíceis de encontrar nas referências básicas.

E agora alguns links úteis:

Um guia para a confecção de uma jaqueta (método industrial) – Paco Peralta
http://pacoperaltarovira.blogspot.com/2008/01/chaqueta-confeccin-industrial.html

Artigos do blog Fashion Incubator:

Bagging Tutorial #1: http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/22692_bagging_tutorial_1.html
Bagging Tutorial #2: http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/22692_bagging_tutorial_2.html

The nameless tutorial series (acabamento do canto inferior do casaco, intersecção da bainha com o forro e vista):
#1 - http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/name_this_tutorial.html
#2 - http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/nameless_tutorial_2.html
#3 - http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/nameless_tutorial_3.html
#4 - http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/nameless_tutorial_4.html
#5 - http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/nameless_5_back_vent.html

Artigo da Laura (Laura’s Sewing Room) – Learning from RTW: deconstructing a jacket
http://laurasewingroom.blogspot.com/2007/09/learning-from-rtw-deconstructing-jacket.html

Artigo da Lisa (Blackwaterpark) sobre como fazer chumaços:
http://blackwaterpark.blogs.com/blackwater_park/2006/11/i_should_be_wor.html

Posts da Dawn sobre a confecção de uma jaqueta de alfaiate:
Vogue Jacket Sleeves
http://www.mysecretpocket.com/2007/10/vogue-jacket-sleeves.html
Vogue Jacket Buttonholes
http://www.mysecretpocket.com/2007/09/vogue-jacket-buttonholes.html
Vogue Jacket Collarhttp://www.mysecretpocket.com/2007/09/vogue-jacket-collar.html
Vogue Jacket and Pressing Board
http://www.mysecretpocket.com/2007/09/vogue-jacket-and-pressing-board.html

Livro online baseado no livro da Singer, link para o capítulo de alfaiataria:
http://www.freesewingpattern.net/freesewingpattern21.php

VintageSewingInfo, livros vintage online sobre alfaiataria:
http://vintagesewing.info/category.html#tailoring

Artigos online da revista Threads:
Armani Jackets, the Inside Story:
http://www.taunton.com/threads/pages/t00148.asp
Bag your jacket lining
http://www.taunton.com/threads/pages/t00034.asp
A handy chart of fusible interfacings
http://www.taunton.com/threads/pages/t00200.asp
To get the Right Armhole, Fit the Bodice:
http://www.taunton.com/threads/pages/t00228.asp
On fitting sleeves:
http://www.taunton.com/threads/pages/t00223.asp

Factsheets de um curso universitário:
http://www.ca.uky.edu/hes/fcs/FACTSHTS/CT-LMH.176.pdf

Também tenho alguns moldes Vogue da Colecção Couture da Claire Shaeffer que contêm explicações detalhadas para ambos os métodos tradicional e contemporâneo, constituindo por si só óptimas referências. Os moldes que tenho são os seguintes:
V8428
V8259
Espero que esta informação seja útil!

This time I will address some more books that have relevant content on the subject of tailoring and also a few web links that provide excellent reference material.

The first book is “Couture Sewing Techniques”, by Claire Shaeffer:


This book is a treasure; it features Haute Couture techniques and analyzes several real examples of these techniques, illustrating them with fabulous pictures and line drawings. In my opinion this is a must have book. Chapters on tailoring (applied in Haute Couture) are:

Chapter 8: Sleeves (Two-piece tailored sleeve)
Chapter 9: Pockets (several types of tailored pockets)
Chapter 10: Jackets and Coats (tailoring basics, test garment, fitting, alterations, interfacing, linings, etc.)

The Zapp Method of Couture Sewing (by Anna Zapp)


It contains a chapter dedicated to tailoring using fusible interfacings. The author demonstrates the entire construction process of a tailored jacket, illustrating each step and techniques with great colored pictures. Another chapter worth mentioning is the one on taking accurate body measurements and comparing them to the patterns measurements, customizing the pattern for a better fit before even cutting the garment or making a test garment.

Power Sewing Step by Step by Sandra Betzina

Chapter 6 deals with jacket construction and there you can find a multitude of articles, each one containing valuable suggestions and tips for every main stage of construction. The list of articles are: Perfect Plaids, Jacket Structure, Interfacing Choices, Interface like the pros, Fusible Interfacing Preparation, Buttonhole Placket, Professional Princess Seams, Neckline Shaping, Roll-line Memory, Shape-and-Stitch Lapels, Flannel Underlining, Bagged Patch Pocket, Paper Bag Pocket, Side-Seam Pocket, Welt Pocket with Flap, Decorative Piping for a Welt Pocket, Fronts-only Half Lining, Attaching a Front Facing, Hong Kong Facing, Upper Collar Contouring, Underarm Shaping, Smooth Sleeve caps in Difficult Fabric, Fearless Sleeve vents, Turned-back Cuff, Facing for a Hem, Visual Guide for Bagging a Lining, Better Buttonholes, Corded Buttonholes and Weighted Hem.

Singer Sewing Book – The Complete Guide to Sewing with Metric Measurements

This is a must have in my opinion. It contains a few color pictures but it uses line drawings for explaining the techniques. It features one chapter on Tailoring (traditional methods) that, besides the usual tailoring techniques on jackets also includes information on tailoring coats and a few additional techniques, like notched shawl collars, stay neckline seam, stay armhole seam at underarm, tailored bindings, binding straight edges or curves, bind a square corner, top stitching, arrowheads, crow’s feet and bar tacks.

The Complete Book of Sewing by Dorling Kinderslay


This one is great for visual learners; all the techniques are well illustrated by color pictures, following a step-by-step sequence, accompanied with straight forward explanations. It also features a chapter on Bespoke tailoring and contains some information on tailored waistbands (skirts and pants). This book is an excellent illustrated basic reference on sewing techniques.

The reader’s Digest Complete Guide to Sewing (Portuguese Vintage edition)

This is one of the best basic references out there. The Portuguese edition is very hard to find, only available on used book stores but there are several English editions on EBay at great prices, most of them providing international deliveries. It contains an chapter on traditional tailoring.

Techniques of Dressmaking and Soft Tailoring (de E. Lucy Towers)

This is the sequel to the book “Standard Processes in Dressmaking” and addresses some advanced techniques, including tailoring techniques applied to women’s garments. I really like this book because it deals with little details that make all the difference. It goes beyond the basics into some techniques hard to find in any other books.

A few usefull links:

A guide for the making of a jacket (industrial method) – Paco Peralta
http://pacoperaltarovira.blogspot.com/2008/01/chaqueta-confeccin-industrial.html

Relevant articles from Fashion Incubator:

Bagging Tutorial #1:
http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/22692_bagging_tutorial_1.html
Bagging Tutorial #2:
http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/22692_bagging_tutorial_2.html

The nameless tutorial series (finishing the facing/lining/hem intersection at the front corner):
#1 -
http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/name_this_tutorial.html
#2 -
http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/nameless_tutorial_2.html
#3 -
http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/nameless_tutorial_3.html
#4 -
http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/nameless_tutorial_4.html
#5 -
http://www.fashion-incubator.com/mt/archives/nameless_5_back_vent.html

Artcle by Laura (Laura’s Sewing Room) – Learning from RTW: deconstructing a jacket
http://laurasewingroom.blogspot.com/2007/09/learning-from-rtw-deconstructing-jacket.html

Artcle by Lisa (Blackwaterpark) on custom made shoulderpads:
http://blackwaterpark.blogs.com/blackwater_park/2006/11/i_should_be_wor.html

Artcles by Dawn about the making of a tailored jacket:
Vogue Jacket Sleeves
http://www.mysecretpocket.com/2007/10/vogue-jacket-sleeves.html
Vogue Jacket Buttonholes
http://www.mysecretpocket.com/2007/09/vogue-jacket-buttonholes.html
Vogue Jacket Collar
http://www.mysecretpocket.com/2007/09/vogue-jacket-collar.html
Vogue Jacket and Pressing Board
http://www.mysecretpocket.com/2007/09/vogue-jacket-and-pressing-board.html

Online book based on the Singer book, link to the tailoring chapter:
http://www.freesewingpattern.net/freesewingpattern21.php

VintageSewingInfo, vintage online books on tailoring:
http://vintagesewing.info/category.html#tailoring

Online Threads articles:
Armani Jackets, the Inside Story:
http://www.taunton.com/threads/pages/t00148.asp
Bag your jacket lining
http://www.taunton.com/threads/pages/t00034.asp
A handy chart of fusible interfacings
http://www.taunton.com/threads/pages/t00200.asp
To get the Right Armhole, Fit the Bodice:
http://www.taunton.com/threads/pages/t00228.asp
On fitting sleeves:
http://www.taunton.com/threads/pages/t00223.asp

Factsheets from University of Kentucky:
http://www.ca.uky.edu/hes/fcs/FACTSHTS/CT-LMH.176.pdf

I also own a few Vogue Claire Shaeffer’s Couture Collection patterns that contain excellent detailed instructions on both traditional and contemporary methods; these are excellent references.
V8428
V8259
I hope some of you will find this infornation useful!

Tuesday, January 29, 2008

Fotos da construção da saia – Pictures on the skirt’s construction

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Ainda que o meu tempo seja bastante reduzido, queria mostrar alguns detalhes da saia, que consegui terminar no fim-de-semana.

Como já tinha referido, fiz algumas modificações, com o objectivo de tornar esta saia numa peça que pudesse ser usada no meu trabalho; uma delas foi cortar um tamanho acima para que a saia caísse mais abaixo da cintura, outra foi na abertura lateral, que foi reduzida em 10cm e finalmente as pregas laterais também foram modificadas. Em vez de duas pregas grandes sobrepostas, fiz duas com metade do tamanho e separadas:
Aqui do lado de dentro onde se pode ver a pinça que dá forma à saia, no meio das pregas:
Podem ver a presilha aplicada, numa fase em que a parte de fora do cós já tinha sido cosida à saia:
Outro pormenor: ao coser a parte de dentro do cós (à qual já tinha cosido o forro) à parte de fora, reforcei a costura com fita de algodão. Isto é muito importante porque o cós é cortado inteiro e é uma peça curva (tem partes em viés), por isso, mesmo com a entretela podia deformar-se e alargar.
Mais um detalhe: para a abertura cair bem a direito, inseri nos cantos dentro da bainha uns pesos de chumbo (os mesmos que se usam nos cortinados), previamente inseridos num saquinho de forro. Estes pesos ficam cosidos aos valores de costura da bainha (um de cada lado da abertura), por dentro desta e não se notam do lado de fora:



E por hoje é tudo! Mostrarei a saia pronta mais tarde (só para criar expectativa!!)


In spite of the constant lack of time, I would like to report on the skirt’s construction, since I managed to finish it during the weekend.

As I stated before, I had a few alterations done to the skirt’s original pattern/design, with the purpose of making it somehow wearable at my office’s environment; one of the alterations was going up one size so the skirt would sit lower than the natural waist. Another alteration was shortening the side slit by 4 inches and finally I also changed the horizontal side pleats: their size was reduced by half and instead of positioning two overlapped pleats, I spaced them a little:
Here’s the wrong side, where you can see the dart that shapes the hip on the side:
Here you can see the side tab at a stage where the outer shaped waist was already attached to the skirt:
Another detail: when I attached the inner waistband to the outer waistband (note that the lining was already stitched to the inner waistband), I reinforced the seam by applying cotton tape to it. This is very necessary since the waistband is cut on a single rounded piece for the back and front; hence most of the edges are cut on the bias. If I didn’t reinforce this seam, the skirt’s hem would most likely “grow” bigger on me and be distorted.
Yet another interesting detail was adding two lead weights, previously placed inside lining bags, on the inside of the hem at the two edge corners at the end of the slit. The small lining bags were stitched to the hem allowance, on the inside of the hem, providing a better “hang” on the side:



And that’s all for today! I will show you the finished skirt later (I know, I’m such a teaser!!)