O “meu” Casaco Armani - ”My” Armani Coat

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English (uncheck the other box and check this one)
Como prometido aqui têm fotos minhas com o casaco vestido, tiradas esta manhã (não resisti e, apesar de não estar muito frio, levei o casaco, eheh).
Como já disse, desde que vi este casaco nunca mais o consegui tirar da cabeça. O original faz parte da colecção de pronto-a-vestir Giorgio Armani do Outono-Inverno de 2005, onde foram apresentadas várias variações deste tipo de gola tão original, tanto em casacos como em jaquetas (imagens cortesia de www.style.com):


Este modelo foi bastante falado e surgiram várias cópias. Mais tarde a Vogue Patterns publicou uma interpretação do molde deste casaco que fez um enorme sucesso, o V8307:
Este molde proporcionou-me a base para o meu casaco. Usei o tamanho 12 (embora as minhas medidas apontem para um 14), porque depois de medir o molde achei que o tamanho 12 tinha folga suficiente para mim. Como gostei bastante das linhas do casaco vermelho original de Armani, fiz diversas alterações ao molde, tanto em termos de forma como de funcionalidade. Para poder julgar melhor as linhas e as proporções do casaco, fiz uma prova em tecido barato, o que me permitiu fazer as primeiras alterações. No post “Um novo projecto: alterações ao molde” podem ver as primeiras alterações que fiz, baseadas no resultado da prova.

Alterações ao molde da Vogue:

- A forma da gola, tanto do lado esquerdo como do direito;
- Acrescentei um pé de gola para dar um pouco de altura à gola (ambas as partes do pé de gola foram entreteladas);
- Fiz moldes para as partes superiores da gola, de forma à parte superior ser maior, para acomodar a dobra do tecido;

- Diminuí a roda do casaco; o molde da Vogue Patterns tem demasiada roda, na minha opinião;

-Acrescentei bolsos na costura com uma guarnição assimétrica (o molde da Vogue Patterns não tem bolsos); a zona de aplicação dos bolsos foi entretelada, tanto no painel frontal como no lateral. As funduras dos bolsos foram cortadas em forro para os bolsos não acrescentarem volume desnecessário ao casaco;
- Diminuí ligeiramente o comprimento do ombro, e alterei a forma da cava nas costas, tornando-a mais profunda; alterei também a forma da cabeça da manga nas costas, retirando o mesmo excesso que na cava.

- Em vez de fazer a parte da frente que fica escondida tão grande como a parte da frente que se sobrepõe, encurtei-a para que não se estendesse até ao painel lateral (como acontece com a parte da frente que fica por cima). Assim evita-se volume desnecessário no lado do casaco.
Em termos de construção:

- Entretela: utilizei “weft insertion” (uma entretela de malha sem elasticidade). Entretelei as partes inferiores da gola, ambos os pés da gola, reforcei as costas com uma área entretelada que cobriu o decote e as cavas, as vistas da frente, a zona das cabeças das mangas e as bainhas (neste caso com tiras de entretela cortadas em viés), tanto nas mangas como na orla do casaco.

- as cavas e as orlas da frente e do decote foram reforçados com fita própria termocolante.

- Passagem a ferro: quando precisei de passar algo no lado do direito, usei sempre um farrapo do mesmo tecido como pano de passar, entre o ferro e o casaco. Utilizei todas as técnicas que já descrevi em posts anteriores.

- A gola foi aplicada de forma diferente do explicado nas instruções da Vogue Patterns, para que os valores de costura que unem o pé da gola à gola e a gola com pé ao casaco e vistas fiquem abertos e gradados de forma a obter costuras menos volumosas. È o método que costumo utilizar em jaquetas com gola.
- Os botões usados foram um pouco menores que os indicados (4cm em vez de 5cm de diâmetro), mas gosto bastante do efeito final, mesmo em termos de proporção:
-Os arcos para os botões foram feitos com tiras em viés do próprio tecido, em vez de cordão grosso, como indicavam as instruções (as partes da frente levaram um reforço de entretela no sítio dos arcos, uma vez que só as vistas foram completamente entreteladas):


-Fiz a casa do botão interior à mão com torçal; graças ao facto de ter diminuído a largura da frente interior, o botão não foi cosido ao forro do casaco mas sim na vista ficando bem mais seguro:
-Como o forro em casacos normalmente fica solto na bainha, rematei a bainha com fita de algodão, o que proporciona um acabamento mais bonito e esconde o franzido necessário quando se fazem bainhas curvas:
Já agora o detalhe dos fios trabalhados em torçal que unem o forro à bainha, em todas as costuras verticais:
Os pontos da bainha, bem no interior desta:
- Os cantos da frente foram acabados usando o método da Kathleen Fasanella (Nameless Tutorial). Este método resulta igualmente bem com forros soltos, como podem ver:
- Nas mangas, além de reforçar o seu topo com entretela, usei cabeças de manga em forma de bigode, que encomendei da Els. O topo da manga não é franzido perto do ombro e os valores de costura são abertos cerca de 8cm de cada lado do ombro, para acentuar um efeito redondo, muito típico das mangas de Armani. Os chumaços usados foram raglan, oferecidos pelo Paco (mais informações sobre chumaços aqui). Este método de aplicação das mangas e as modificações no molde que o precederam também me foram ensinados pelo Paco, a quem agradeço profundamente a ajuda neste projecto!

- Forro: utilizei um forro de luxo, com um padrão brilhante, um pouco mais escuro que o vermelho do casaco. A aplicação das mangas em forro foi feita pelo método tradicional de alfaiate, segundo o qual o corpo do forro primeiro é cosido ao casaco e as cavas em forro são alinhavadas às cavas do casaco (valores de costura e chumaços). As mangas em forro são depois cosidas à mão ao forro, usando fio duplo para reforço extra desta costura:
O forro foi cosido à máquina ao longo das vistas, mas à mão nos ombros e decote. Acrescentei uma presilha para poder pendurar o casaco:
E pronto, espero que tenham gostado! Aproveito para agradecer às amigas e amigos de todo o mundo que me têm acarinhado e mandar-lhes um grande abraço! Tenho ainda que mostrar as prendas que recebi, só não o vou fazer neste post porque penso que já está bastante “carregado” de fotos! Já iniciei o meu próximo projecto, mas penso que não vou ter muito tempo para ir mostrando passo-a-passos. Terá de ficar pronto rapidamente pois planeio usá-lo num casamento muito em breve!

As promised, pictures of me wearing the coat, taken this morning (I couldn’t resist and finally wore the coat to work in spite of the mild weather, eheh).
As you already know, this coat was love at first site for me. The original was featured in the Giorgio Armani Fall 2005 RTW show, among with several variations of this particular collar style, both on coats and jackets (images are courtesy of www.style.com):


This model was a big success and several knock-offs were made since its première. Later Vogue Patterns featured an interpretation of this model that was (and still is) a big hit, the acclaimed V8307:
I used this pattern as a base for copying the original Armani red coat. I’ve cut a 12 (though my measurements point more to a 14) after measuring the pattern. The 12 has enough ease for me and provides a better silhouette and fit in this case. I altered the pattern to better meet the style and proportions of the Armani original, for better performance as a garment and also according to my personal taste. First I made a test garment to better judge the overall proportions and I build up from there on. In the post “A new project: the pattern alterations” you can see the first alterations made to the pattern.

Pattern alteration listing:

- The shape of the collar, both right and left side;

- Added a collar stand to raise the collar a little bit (both inner and outer collar stand were interfaced);

- Made separate patterns for the upper collar, taking the turn of the cloth into account;

- Took off some of the flare around the coat, from hip down; I believe the pattern had too much flare as it was;


- Added in-seam pockets with an asymmetrical welts (the pattern does not include pockets); the placement area is reinforced with interfacing on both side and front panels and the pocket bags are made of lining fabric so no extra bulk is added to the coat.
- I shortened slightly the shoulder length and also deepen the curve of the armhole on the back (also the curve on the sleeve cap – back) to remove excess fabric in this area.

- Instead of making a front interlay just like the overlay, I narrowed it making its edge parallel to center front from the hem up to the collar. This will remain hidden with the coat buttoned and there is no need of creating extra bulk on the side of the coat.
Construction:

- Interfacing: I used weft-insertion where interfacing was needed in this coat: under collar, both collar stands, back shield (armholes and neckline), front facings, outer welts, top of the sleeve caps and hems (using bias cut strips of interfacing) both on the coat and sleeves.

- Front edges, neckline and armholes were reinforced with tailor fusible tape.

- Pressing: When pressing on the right side was needed I used a press cloth made from a self-fabric remnant. I used all the techniques explained in previous posts.

- The method for applying the collar was completely different from the method in the instructions. I wanted all the seams to be overlapped, graded/notched/clipped and pressed open for reducing bulk and the method described in the instructions didn’t appeal to me. I used my usual method instead.

- The buttons are a little smaller than the required (1.6 inches instead of 2 inches), but I really like these buttons, and I think their size is just right for this coat.
- The button loops are made of self-fabric bias strips instead of cord. The front panels were reinforced with interfacing in this area because only the facings were interfaced and the interfacing shields the bulk caused by the loops on the seam:


- The inside buttonhole is worked by hand using buttonhole twist (my automatic buttonholer doesn’t behave well on several layers of thick fabric and interfacing). Thanks to the less wide interlay, the inside button can be better secured to the facing instead of to the lining on the side panel:
- The lining is usually free-hanging on coats. I finished the hem using cotton tape so it looks neater and the gathering necessary for a round hem is hidden:
These are the french tacks made of buttonhole twist and buttonhole stitches; they secure the lining to the hem on every vertical seam:
The hand stitches are further deep into the hem:
- The front edge corners are made using Kathleen’s method (Nameless Tutorial). As you can see it works very well on free hanging linings too:
- Besides reinforcing the sleeve cap with interfacing, I used the moustache sleeve heads that I got from Els. The top of the sleeve cap is not eased around the shoulder and the seams are pressed open in this area. I used raglan shoulder pads I got from Paco who also helped me a lot with this technique for Armani style sleeves (more info on shoulder pads can be found here)).

- Lining: I used a luxury printed lining for this coat, a little darker than the coat. The sleeves were inserted by the traditional tailoring method by which the body of the lining is first secured to the coat and then to the armholes using running stitches and the lining sleeves are attached (overlapped) to the lining by hand, using a double strand of thread for a reinforced seam:
The lining body was stitched by machine to the facings and by hand to the neckline and shoulders. I also added a loop hanger on the inside back:
And this is it! I hope you have enjoyed this as much as I did! I take this chance to thank all the comments and all the positive feedback I’ve been receiving! I still have to show you the marvelous gifts I’ve been getting but I think this post is totally overloaded with photos now and I better wait for another time for that. I have also initiated my next project but I fear I won’t have much time to post ongoing project photos on this one. You see, this time I have a deadline and this means I will use every little bit of free time for this project and nothing else. I will show as much as I can and I will write a full review too. See you soon!

44 comments:

Anonymous said...

Tany, you look FABULOUS wearing your version of the famous Armani coat. The impeccable sewing inside and out and the perfect fit is all there.
Enjoy your coat, it will last a long time like tailor made garments do.

Ann Made Studio said...

Tany, your coat looks absolutely beautiful, and it fits you perfectly.... you look great..
Thank you for such detailed reviews, they are great to read and "see". Your work is flawless :)

Erica Bunker said...

Tany your coat is beautiful! The fit is impeccable! What a marvelous job you've done. I hope you enjoy your fabulous coat for many seasons to come.

Ana Carina said...

Tany...
...não tenho mesmo palavras...consegues sempre surpreender-me!
O casaco está LINDÍSSIMO!!! Já sabes que eu gosto dos pormenores, por isso adorei o forro (é brilhante!).
Que posso dizer mais?!
Beijinhos

AllisonC said...

What a spectacular coat. The changes that you made to the pattern take it to a whole new level - thank you for detailing them for us, in two languages no less!

Anonymous said...

I didn't like this pattern until I saw your version of it. I agree with allisonc; the changes you made have made all the difference. It's really beautiful.

Adrienne said...

Tany! Your coat is just FAB!!! You always do a wonderful job!!!!!!

Vicki said...

Tany - beautiful!! Love the lining! Thanks for taking the time to list all the details of the coat. And thanks for the photo with you in it. You look gorgeous!! Looking forward to the next project now....

Lori said...

Tany, your coat is gorgeous. Thanks for all the information and pictures you include.

Unknown said...

Enfim o teu casaco ( sim pq não há cá Armani nem Vogue nem mais ninguem: este é a criação da Tany) está espetacular!!!!

Audrey said...

Oi amiga, ficou lindíssimo adorei tudo, as modifições, o caimento perfeito.
Beijos,
Audrey

loopylulu said...

So well thought out and executed. You look stunning in the coat and it looks very much like the original inspiration.

Chuana said...

Depois de o comparar, acho que o teu casaco é mais bonito que o original!
Fica-te bastante bem, qualquer dia temos uma estilista e costureira famosa chamada Tany!

Bjs
Chuana :)

Frau Nähfreundins Tagebuch said...

I used this pattern, tto.

Susan

http://www.naehfreundin.de/?what=thema&tid=7

Corteygrif said...

OI TANY
YOUR LOOK GORGEOUS!!!!
FANTASTICO ,AMEI TODAS AS ALTERAÇÕES QUE FIZESTE,E FICA TE LINDAMENTE!!!
CONCORDO COM A -CHUANA-
SÓ MODIFICO O(-QUALQUER DIA)!!
JÁ TEMOS,SÓ FALTA É SER RECONHECIDA COMO TAL!!HEHEHE!!!
E O TEU NOME TEM ALGO DE ARTISTICO!!!
ESPERO QUE UM DIA TENHAS ESSE MÉRITO,PORQUE O MERECES EM TODOS OS SENTIDOS!!!
BOM FIM DE SEMANA AMIGA
BJS
ROSA

Kitty Couture said...

Absolutely amazing! You look stunning in your new coat, my friend. Hope you have a wonderful weekend! Sending big, big hugs from a sunny Paris.

Frau Vau said...

stunning! amazing! ... i don't even have enough "-ings" for you to describe how much i am in awe.
good that you can't see that i am drooling on the keyboard... ;)

ceregana said...

This is really beautiful! Congratulation on the great job and the perfect coat! It is extremely helpful and thoughtful of you to show all the work and details.

BCN - UNIQUE designer patterns said...

Tany.- gracias por mostrar estos detalles. El abrigo en tí queda precioso y me gusta mucho este forro que has usado. Aquí en España se solia usar para las americanas de caballero que siempre tienen unos interiores muy trabajados y con muchos detalles. Imagino que es un dibujo grabado de tipo "facconé" (creo que se llama así). Que disfrutes mucho de esta prenda querida amiga. Paco

KayB said...

Absolutely fabulous, Tany! This is the first time I really like the outcome. I've seen a few variations people made and I never liked to outcome, especially the collar. Your collar is absolutely spot on and really gives the coat it's very special look. Fabulous, as I said before!

Anonymous said...

Absolutely P*E*R*F*E*C*T! It doesn't get any better than this!!!!

Heather

LauraLo said...

Tany, this is simply beautiful! I daresay I like your version better than the original, especially since yours is less flared. Exquisite!

Anonymous said...

bonjour tani
Pourrai-je avoir votre adresse e_mail?
Je suis admirative de votre savoir faire,moi je débute dans la couture et j'espere voir dans votre blog des choses simples et légéres pour le printemps et l'été
bisou sabria from Paris

doracouture su misura said...

Tany e meraviglioso!lo guardato mille volte e lo guadero anche altre 1000!e perfeta.By dora

Anonymous said...

O casaco ficou realmente fabuloso! Adorei o forro utilizado e a técnica para o prender no fundo. Estou curiosa para ver o proximo projecto, é calça e casaco ou só calça? no post que tens parece que é só calça...

Bjs

Mónica

Tany said...

Obrigada a todos(as)pelos cometários elogiosos!
Thank you all for the very flattering comments! I really appreciate your feedback! I also welcome all the new commenters to Couture et Tricot!
Gracias a todos! Paco.- tengo de preguntarte lo que es una Americana de caballero, que de verdad, no lo sé. El forro lo ha encontrado por la primera vez aquí en una tienda de materiales de costura y me encantó de imediato; apenas encontré esto forro en color rojo, me gustaría mucho también el color negro, pero no lo tenían. Gracias por todo, querido amigo!

Sabria Merci! Il est toujours agréable de rencontrer les amateurs de couture du monde entier! J'ai mis à jour mon profil avec mon adresse e-mail afin que vous puissiez le consulter là!

Dora: Cara amica Italiana, mi dispiace per il mio italiano povero e faccio la ringrazio per la vostra visita e parole gentili!

Monica: Obrigada! O próximo projecto é o fato completo (casaco e calça). O casaco tem um feitio muito original, todo drapeado, com uma flor no próprio tecido! Tenho que o acabar a tempo para o levar a um casamento agora em Março!
Beijinhos!

Lashell said...

The coat is gorgeous and it fits beautifully.

Katrin said...

Tany,
this is absolutely beautiful! I came back from vacation, did not read for a ween and now seeing you in this beautiful coat makes me absolutely speechless.
Best wishes,
Katrin

Sheila said...

As fabulous as your coat looks - I would've worn it in mild weather too.

Anonymous said...

Tany, your coat is wooooooooooooonderfull! I'm absolutely speechless....
greetings from switzerland,
berry

macati said...

com este casaco nem precisavas d vestir nada debaixo! é lindo lindo lindo!

Anonymous said...

Oh Tany, your adjustments were exactly what the that pattern needed to slim it down and perk up it's dazzle. I especially like how you've treated the collar, adding a stand and giving the support it needed to avoid looking sloppy. All the alterations were very nicely though out and worked. Masterpiece!

Carolyn (Diary of a Sewing Fanatic) said...

Tany - everyone has used the really good adjectives to describe your coat so let me just say that the coat is so you! Perfect in every way! Enjoy your wonderful new coat!

Marji said...

I've looked before but didn't have the time to devote to studying, so haven't commented yet.
Tany, your changes really do make your version superior. As Kay said, this is the first version of this coat that I've seen that is truly TDF. And as always, your work is top-notch.
I have a couple of questions:
I like your French tacks much better than mine - can you sometime show us how you make yours?
I also am very impressed with your button loops - how the heck did you turn those in that heavy wool?
Your buttons are perfect too.
overall, I just love it.

Anonymous said...

Wonderful job and fantastic coat! It's a treat to read your progress and ideas.

Christina said...

Another masterpiece! The standout red color is exactly right for drawing all eyes to this wonderful coat :)

Berry said...

Each of your post are so full of inspiration and new ideas... I like the idea of using cotton tape to make the hem neater and I'm glad to learn about French tacks (never noticed those).
I must add that I love every little detail of your fabulous coat which fits you marvelously!!!

Tany said...

Marji: Thank you! Now for your questions: French tacks: I did mine using a double strand of buttonhole thread (tack it to the hem making two stitches in the same place - up to the lining - stitch - back to the hem - stitch - then I sewed buttonhole stitches around the tack, just like doing a hand worked buttonhole, until reaching the lining again - stitch - and hide the loose ends inside the lining hem. The button loops: they were made using bias strips of wool velour (4cm wide, give or take), folded in half lengthwise, machine stitched about 1cm from the fold. Then I trimmed the SAs close to the stitching line (3mm) and I was able to turn the fabric tubes using the loop-turner I got from Summerset! I was very careful and helped feeding the fabric into the fabric "tube", at the same time I was pulling with the loop turner on the other end.

This is a great coat and I highly recommend it!

Zoubida: Thank you for commenting and welcome to Couture et Tricot!

Gorgeous Things said...

Gorgeous, simply gorgeous!

Anonymous said...

Tany, your work is absolutely beautiful. Maybe one day you will be one of the designers on Project Runway. I love how you take a basic pattern and make it your own. Congratulations on such a beautiful coat.

knitterman said...

Maravilhoso.....fiquei morrendo de inveja de vc. Preciso aprender a costurar. Abraços e sucesso

Tany said...

Obrigada Z-Boy! Bem-vindo ao Couture et Tricot!

Brazilian Attitude said...

Pena que não moras no Brasil. Senão encomendaria muuuuitas peças.
Principalmente, este caso que amei!
Parabéns pelo talento!

Tany said...

Obrigada Linda e Chique e bem-vinda ao Couture et Tricot!