2011#21 – “Falda Portefeuille” (pattern by Paco Peralta)

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(mais fotos de mim a usar a saia aqui)

Descrição: Saia comprida de corte “envelope” de formato arredondado, completamente forrada e cintura ligeiramente subida ajustada por pinças. As orlas da frente, costuras laterais e cintura são adornadas com pontos corridos feitos à mão.

Molde usado: molde desenhado e testado pelos métodos de alta-costura tradicional, da autoria de Paco Peralta. O molde está disponível para venda aqui).

Tecido: Linho azul-turquesa escuro (1,8m) e forro azul.

Antes de mostrar os detalhes, queria agradecer os calorosos elogios à Exposição Couture et Tricot, que creio ter sido um sucesso. Esta exposição nasceu no contexto de uma iniciativa do gabinete de comunicação e imagem da PT Inovação, que visa divulgar e promover os passatempos dos seus colaboradores. A maioria das peças expostas foram mostradas aqui, inclusivamente o casaco Orwell (o preto e branco) foi extensamente documentado, foi o projecto estreia deste blogue. A máquina de costura foi emprestada, para ajudar a criar um canto estilo Ateliê de costura, creio que foi o adereço perfeito. A todos, MUITO OBRIGADA!

Prosseguindo com a saia, o modelo aparentemente simples contém detalhes muito elaborados, tanto no corte como na confecção. Cortei o tamanho M e a única alteração que fiz foi omitir a costura central das costas, cortando as costas na dobra (descontando os valores de costura incluídos no molde). O molde contém peças separadas para o forro e vistas, e tudo encaixa na perfeição. Optei por fechar completamente o forro, cosendo-o à bainha. A confecção não é complicada, eis um resumo dos passos que segui:

1 – Tratar os tecidos lavando-os num programa ligeiro e passando muito bem a ferro com vapor, para encolherem o que tiverem de encolher
2 – Copiar o molde e cortar as peças em tecido e em forro (convém sempre certificar as medidas do nosso corpo com as do molde, se necessário fazer um modelo de prova)
3 – Cortar e aplicar a ferro as entretelas (entretela de malha mais fina para “underlining”, ou seja, reforço ligeiro das partes da frente e costas, o que ajuda a estabilizar o tecido e a reduzir as engelhas; entretela tecida ligeiramente mais forte para as vistas da cintura e vistas orlas da frente)
4 – Passar todas as marcações do molde para as peças de tecido entreteladas com alinhavos
5 – Iniciar a confecção cosendo as pinças tanto nas peças em tecido como nas de forro; assentar as pinças a ferro para o centro (pode-se alinhavar as pinças e as costuras laterais dos panos da saia para uma primeira prova, antes de coser à máquina)
6 – Coser as costuras laterais (nos panos da saia, nos panos do forro e nas vistas da cintura); assentar os valores de costura para as costas na saia, para a frente nas vistas da cintura, tendo o cuidado de escalar as margens de costura; abrir a ferro as costuras laterais do forro)
7 – Coser as vistas das orlas da frente ao forro, tendo atenção ao canto em baixo, que deve conter uma dobra do excedente do forro; assentar as margens em direcção ao forro
8 – Coser as vistas da cintura ao forro/vistas das orlas; fica assim completa a camada interior da saia
9 – Coser à mão pontos corridos com linha torçal ao longo da costura lateral da saia (terminamos a camada exterior)
10 – Unir a saia ao forro/vistas pela costura da cintura apenas; terminar no canto (não atravessar os valores de costura laterais). Assentar as margens em direcção da vista da cintura, escalar e pespontar rente à costura do lado da vista
11 – Virar o forro para fora, direito contra direito e fechar as costuras das orlas da frente. Escalar as orlas e não esquecer de golpear ao longo das orlas arredondadas; unir o extremo da vista da orla com as margens da bainha das costas da saia (atenção, é preciso aparar os cantos e abrir as costuras a ferro para reduzir o volume destas costuras)
12 – Virar tudo para o direito, alinhavar e assentar a ferro as orlas e a baínha atrás
13 – Coser a bainha da saia atrás à mão; coser também à mão a orla da bainha do forro à bainha da saia, fechando assim completamente o forro
14 – Coser pontos corridos com torçal ao longo da orla da frente e da cintura
15 – Forrar mola de pressão e aplica-la no cós na linha central da frente
16 – Coser os colchetes na orla direita da frente e na aposição desta orla na saia, de forma a não ficarem visíveis

Mais fotos da saia:


De lado:


Os colchetes e a mola de pressão forrada:


O canto do forro na vista da orla da frente:

As etiquetas (minha e do paco):

Conclusão: Foi com enorme prazer que concluí mais uma peça baseada num molde do Paco. Sou sincera, não costumo usar saias deste comprimento, mas adorei esta em particular e acho que me fica muito bem (comprovem aqui). Como já tinha referido no seu artigo, o Paco inspirou-se em alguns modelos vintage de Yves Saint Laurent quando criou este modelo; mais tarde verificou que a casa Yves Saint Laurent, provavelmente inspirando-se nos seus mesmos modelos passados, recriou as mesmas linhas (ver aqui e também aqui exemplos). Creio que as saias deste género vão ver-se muito, especialmente na próxima estação, baseando-me nas leituras mais recentes das próximas tendências para este prognóstico. Espero que tenham gostado de mas esta aventura de costura!


(More pictures are published here)

Description: Crossed-over A-line skirt has waist finished with inner facing. The skirt is fully lined and its slightly high waist is adjusted by darts. The front edges, side seams and waist border are adorned with saddle stitches.

Pattern: A Paco Peralta original, drafted and tested using traditional Couture methods. The pattern is available for purchase (click here).

Fabric: Dark turquoise linen (around 6 feet) and blue lining.

Before continuing this review I’d like to thank you all for the very positive feedback regarding the Couture et Tricot Exhibit which ended last Sunday, and was a great success IMO. This Exhibit came to life because my Company (PT Inovacao) is sponsoring a program dedicated to displaying some of their employee’s hobbies, and I was much honored to be chosen among a few other colleagues of mine. Most of the garments displayed were reviewed here (for example, the black&white coat, AKA Orwell coat, was my starring project when I started this blog and all the construction process was thoroughly documented). The vintage “Oliva” sewing machine was a loan and was the perfect adornment for creating a “Couture Atelier-like corner” in the display space. To all of you, my deepest thanks!

Resuming the skirt review, don’t be fooled by the apparent simplicity of this model. It comprises very elaborate details, both in the architecture and finishing. I cut a M (medium) size and the only alteration (by personal choice and not necessity) was omitting the center-back seam, cutting the back on the fold (taking off the CB SA width which is included in the pattern). The pattern includes separate pieces for the lining and facings and everything came together smoothly and precisely. I also opted for sewing the lining to the skirt hem, therefore closing it completely, but this is optional. Here’s a wrap-up of what I did:

1 – Pre-treated the fabric, washing on a gentle cycle and steam pressing
2 – Copied and cut the pattern, cut the fabric and lining pieces (always confront your personal measurements with the pattern’s measurements; if necessary make a muslin to test the fit first)
3 – Cut and apply all the fusible interfacings (thin knit for underlining back and front and slightly heavier woven interfacing for the waist and front edge facings)
4 – Thread-trace all the relevant markings (darts, center lines, notches), transferring them from the pattern to the interfaced fabric
5 –Start the construction by stitching the darts and pressing them towards the center line (on both fabric and lining pieces); before this step, if you didn’t make a muslin, you may hand baste the darts and the side seams and test the fit, making adjustments if necessary)
6 – Stitch the skirt side seams (skirt and lining pieces) and the waist facing side seams; grade and press the allowances to the back (skirt), to the front on the waist facings and press open the lining side seams
7 – Stitch the front edge/hem facings to the lining; mind the bottom corner which should comprise a small fold on the lining for wearing ease. Press the allowances towards the lining
8 – Stitch the waist facings to the lining/edge facings; the inner layer is complete
9 – Finish the “pressed towards the back” side seams with saddle stitches using buttonhole thread; the outer shell is complete
10 – Place both shells right sides facing and stitch along the waist seam, not crossing over the edge allowances (ending 5/8” before the edge). Press towards the facing and understitch
11- With right sides facing together, stitch along the front edges and bottom edge, ending at the side seam. Grade all the allowances; don’t forget to also notch along the round corners. Stitch the facing side seam to the side back hem allowance, notching/clipping the corners and pressing open all seams to reduce bulk.
12 – Turn everything to the right side, baste and press the back hem and all edges.
13 – Hand stitch the back hem; also hand stitch the lining back hem to the skirt back hem, thus closing the lining completely.
14 – Saddle stitch along the waist and front edges, ending at the side seams
15 – Apply a covered snap to the upper center point on the front of the skirt
16 – Apply hook & Eyes to the right upper front edge and to the opposing point on the skirt

More pictures:


Side view:


The hook&eyes and the covered snap:


The bottom front corner on the inside:

My label and Paco’s side by side:

Conclusion: It was with great pleasure that I took this project based on Paco’s pattern into such a great quality garment. I kid you not: I don’t usually wear skirts of this length since they are not my style, but when I saw this skirt I loved it, I knew right away I had to make one and I honestly think it looks great on me (more pictures here). As Paco already mentioned here, he found his inspiration in some vintage YSL skirt models. Proof that great minds think alike, the house of YSL also featured very similar style skirts recently (just a few examples here and here) and it’s my belief that this style of midi-skirts will be a strong trend next season. Hope you enjoyed this sewing adventure as much as I did!!

19 comments:

  1. Love it! I've got Paco's pleated skirt pattern here, all ready to get the fabric cut out and the skirt made up. Not sure what fabric yet (I need to go check the closet), but I think I'll skip the aqua blue linen, since you've used it for a beautiful skirt!;)

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  2. Beautiful skirt! The fabric colour is vibrant and very pretty. I also like the saddle stitching.

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  3. Love the colour and the seam details. Very nice skirt. It will be interesting to see if longer skirts do come back into the shops. I haven't seen any here yet this winter.

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  4. Paco's design is fabulous on you. You did his design justice with your beautiful workwomanship.

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  5. Beautiful skirt and love the parasol:)

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  6. Absolutely beautiful and the color and fabric are fantastic. love the shoe choice.

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  7. Beautiful skirt. I love the length and the color!

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  8. Thanks so much for your sewing details.....this skirt sewn is a work of art. Beautiful fabric too!

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  9. Fenomenal! Esta saia é mesmo girissima!

    Bjs

    Mónica

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  10. Tany - the skirt is beautiful. I love how you've styled it for the pictures and especially the shoes! Great shoes!!!

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  11. What a beautiful skirt!
    You look a lot like Maria Callas in this picture.

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  12. Oh, this is beautiful and so classy--and the shoes are fabulous. I think midi-skirts are underestimated and I am loving that they are comng back into fashion so much. They really elongate without looking too formal.

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  13. Of course, you made a beautiful skirt! Your talent combined with Paco's will always mean a beautifully sewn and deigned garment.

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  14. Muito bonita Tany! Mas devo dizer que adorei os sapatos e apaixonei-me pela sombrinha... Foste tu que a fizeste????? Podias colocar aqui o Passo-a-passo, s.f.f.??? Beijos
    Helena Alves (Lisboa)

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  15. Olá Helena e obrigada!
    A sombrinha não foi feita por mim, comprei-a há cerca de um ano e costuma enfeitar (junto com um chapéu panamá de palhinha) o meu bengaleiro na entrada :). Nunca a tinha "usado" até o dia em que tirei estas fotos.
    Um abraço!

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  16. Lovely skirt! Makes me dream of other places, other lives, other "characters" (in real life) I want to play!

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