English (uncheck the other box and check this one)
Já devem ter reparado que este vestido é composto por várias camadas, o vestido em si e a estrutura interna (forro de empastar, entretelas, forro); por esse motivo tratar que as costuras e as intersecções de costuras e cantos não fiquem demasiado volumosos é uma tarefa obrigatória. Para conseguir reduzir o volume das costuras estas devem ser aparadas, gradadas, golpeadas, etc. Vou mostrar alguns exemplos:
Este é a extremidade inferior da abertura nas costas, depois de coser o vestido com o forro e antes de virar tudo para o lado direito:
Aqui vêm a abertura das costas com o vestido já virado:
A próxima foto (também antes de virar o vestido e o forro para o direito) corresponde à área da cava e costura lateral:
E aqui o canto inferior da frente, onde vêem a vista da bainha unida à vista da frente:
Depois de virar o vestido, é importante alinhavar todas as orlas e passá-las a ferro; o passo seguinte é coser a costura dos ombros (que foi deixada aberta) só no vestido e depois fechar a costura do forro/vistas à mão (a costura que fica do avesso do ombro. Os valores de costura também devem ser aparados como se segue:
Para depois fechar a costura com pontos à mão invisíveis:
Ao fazer a gola também temos que reduzir o volume, uma vez que aqui temos realmente várias camadas de tecido, além de costuras redondas (a foto mostra a gola com o pé da gola cosido, antes de o virar para depois aplicar no vestido):
A gola depois de virada:
O vestido virado para o direito, com as orlas alinhavadas e pronto a aplicar a gola:
E para já é tudo! Até breve!
Este é a extremidade inferior da abertura nas costas, depois de coser o vestido com o forro e antes de virar tudo para o lado direito:
Aqui vêm a abertura das costas com o vestido já virado:
A próxima foto (também antes de virar o vestido e o forro para o direito) corresponde à área da cava e costura lateral:
E aqui o canto inferior da frente, onde vêem a vista da bainha unida à vista da frente:
Depois de virar o vestido, é importante alinhavar todas as orlas e passá-las a ferro; o passo seguinte é coser a costura dos ombros (que foi deixada aberta) só no vestido e depois fechar a costura do forro/vistas à mão (a costura que fica do avesso do ombro. Os valores de costura também devem ser aparados como se segue:
Para depois fechar a costura com pontos à mão invisíveis:
Ao fazer a gola também temos que reduzir o volume, uma vez que aqui temos realmente várias camadas de tecido, além de costuras redondas (a foto mostra a gola com o pé da gola cosido, antes de o virar para depois aplicar no vestido):
A gola depois de virada:
O vestido virado para o direito, com as orlas alinhavadas e pronto a aplicar a gola:
E para já é tudo! Até breve!
You must have noticed that this dress is made of several layers of fabrics; there’s de dress and its under structure (underlining, interfacings, lining); for this reason reducing bulk on every seam/seam intersection is of most importance. To achieve this you must grade, clip, notch, and use every trick in the book for reducing bulk. I will show you some examples:
This is the bottom corner of the back opening, after stitching the lining/facings to the dress and before turning it to its right side:
Here’s the back opening (all the edges are basted to facilitate the pressing), after turning the dress to its right side:
The next picture (also taken with the dress inside out) is the side seam and bottom armhole:
And here’s the bottom front edge where you see that the hem facing meets the front facing:
After turning the dress right side out it’s important to baste all the edges (long running stitches) to be able to press them (favouring the right side of the dress) ; the next step is stitching the shoulder seam on the dress (outer shell) and hand sewing the lining/facings shoulder seam. Here the SAs should also be trimmed and clipped at corners:
And here’s the hand sewing process illustrated:
When constructing the collar, you must be very thorough to reduce bulk, because here we will have several layers of fabric and little space, besides the round seams (the photo shows the collar with the collar stand stitched to it, before turning it down to its right side):
The collar:
And the dress right side out, all the edges basted and ready for applying the collar:
And this is it for now, see you soon!
This is the bottom corner of the back opening, after stitching the lining/facings to the dress and before turning it to its right side:
Here’s the back opening (all the edges are basted to facilitate the pressing), after turning the dress to its right side:
The next picture (also taken with the dress inside out) is the side seam and bottom armhole:
And here’s the bottom front edge where you see that the hem facing meets the front facing:
After turning the dress right side out it’s important to baste all the edges (long running stitches) to be able to press them (favouring the right side of the dress) ; the next step is stitching the shoulder seam on the dress (outer shell) and hand sewing the lining/facings shoulder seam. Here the SAs should also be trimmed and clipped at corners:
And here’s the hand sewing process illustrated:
When constructing the collar, you must be very thorough to reduce bulk, because here we will have several layers of fabric and little space, besides the round seams (the photo shows the collar with the collar stand stitched to it, before turning it down to its right side):
The collar:
And the dress right side out, all the edges basted and ready for applying the collar:
And this is it for now, see you soon!
Vai ficar impecável! Admiro esse trabalho minucioso. Lidar com tantas camadas de tecido e fazê-las assentar perfeitamente é obra. O vestido terminado vai ficar qualquer coisa...
ReplyDeleteBeijinhos
I'm glad you can post again..... It looks absolutely great from here. Linen is such a joy to work with.
ReplyDeleteIt is looking so wonderful. You make the construction of this dress sound so easy!
ReplyDeleteAh, I'm drooling just waiting for the finished garment. Your lovely work and the necessary hand stitching are making me long for for some detailed sewing. I believe I'm done with knits for a while. Thanks for the inspiration.
ReplyDeleteLooking great!
ReplyDeleteIt is really taking shape - not long now :))
ReplyDeleteThe dress is coming along nicely and like the color choice.
ReplyDeleteThis is looking great. Love the fabric color. Always enjoy reading your progress on garments you make. So inspiring and helpful.
ReplyDeleteI have been away for a few days with no computer and on my return I check your blog and oh my....what a treat to see these posts. I love love love this dress. I also have this pattern and have also bought my material, but have not had time to start it.I am thrilled to see your work. I will now go read all these wonderful posts. The dress looks soooo beautiful. You explain all the steps so well, and your work is meticulous. Thank you for sharing in such detail. I hope you are enjoying your time off:)
ReplyDeleteTany,
ReplyDeleteEste vestido é muito bonito e elegante. Mas tem muitos detalhes, não?! Um sem dúvida um grande desafio e como sempre fazes tudo tão bem feitinho!
Beijinhos
Agora já se começa a ver o trabalho quase no fim! Está a ficar um espanto.
ReplyDeleteBjs
Mónica