EN Summary: During last weekend I was able to do some progress on the dress, adapting V9048 to better mimic the original YSL dress. I didn’t follow the pattern instructions for the hacking the pattern; I manipulated V9048 differently to obtain a better approximation of the original. Keep on reading to know all about it!
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PT Sumário: Durante o fim-de-semana passado consegui fazer bons progressos no projeto, adaptando o molde V9048 para refletir o vestido original. Não segui as instruções para fazer a adaptação incluídas com o molde; em vez disso manipulei-o mais profundamente. Continuem a ler para saberem tudo!
EN: The line drawing shows the stylelines of the V9048; as you can see the pattern includes an optional collar and sleeves, which I won’t be using; it also has a front and a back yoke and a wide hem band. Without getting into much detail, the instructions will have you re-use the front yoke pattern, not cutting it on the fold; instead they tell you to subtract half the vertical band width at the center front and add seam allowances. The horizontal band is subtracted from the top of the mid-front pattern (again adding the SAs) and the wide hem band is completely eliminated by overlapping it to the mid-section along the stitching lines; the narrow hem band is deduced from the hem of the dress and half the vertical band width is subtracted along the center front (adding SAs). The vertical band runs from the neckline to the narrow hem band; both horizontal bands are cut on the fold. The back o the dress is obtained by overlapping the back yoke, back mid-section and back wide hem band along the stitching lines and subtracting the narrow hem band which is the same as on the front of the dress. There’s nothing wrong with this and you’ll get the dress shown on the pattern hack envelope (not the original V1557 dress). You’ll get slightly shorter yoke panels, a chest dart and no vertical band on the back. Other than that V9048 is the perfect pattern for the hack: it has almost no waist shaping (the original dress has no waist shaping, it resembles a tunic of sorts) but might not be as lose fitting (which is fine by me). The total length of the V9048 also looks good in proportion to the YSL dress. With all this in mind I decided to use V9048 as the base pattern and not drafting it from scratch.
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PT: O desenho técnico abaixo mostra as linhas de estilo do molde V9048, o que vem no envelope. Podem ver que tem gola e mangas opcionais, que não vamos utilizar. Tem também um espelho (ou encaixe) à frente e atrás e uma banda larga em baixo na saia do vestido. Sem entrar em grande detalhe, as instruções de adaptação do molde dizem para reutilizar o espelho da frente; em vez de o cortar na dobra, subtrai-se metade de largura da banda vertical no meio da frente e adiciona-se margens de costura. A banda negra horizontal é descontada da secção do meio da frente (novamente adiciona-se as margens de costura) e a banda larga em baixo é eliminada sobrepondo-a à secção central pelas linhas de costura. Subtrai-se a banda da bainha (+ margens) e no meio da frente do painel central obtido retira-se metade da largura da banda vertical, adicionando depois as margens de costura. A banda vertical vem desde o decote até à junção com a banda da bainha; a banda da bainha e a banda horizontal são cortadas na dobra do tecido (não têm costuras no meio da frente). As costas do vestido são obridas sobrepondo o espelho, a secção central e a banda da saia nas respetivas linhas de costura, eliminando-as. Em seguida subtrai-se a banda negra da bainha (adicionado as margens depois). A banda da bainha atrás é igual à da frente. Ora bem, não há nada de mal neste método, é até mais fácil; obtém-se o vestido cuja foto (contemporânea) está na capa do molde. Os espelhos na frente serão um pouco mais curtos, que os do vestido YSL, vão ter uma pinça de peito por baixo da banda e não terão banda vertical nas costas. De resto o molde V9048 é perfeito para ser adaptado: quase não tem cintura definida (o original não tem cintura, é como uma túnica bastante solta), e talvez não seja tão solto (o que por mim está bem, não sou exatamente magrinha para ficar bem num vestido tão solto em proporção com o meu corpo). O comprimento também me parece ser o adequado. Com todos estes dados em mente, resolvi usar este molde e não desenhar o molde de raiz para copiar o vestido Mondrian de YSL.
EN: First I had to decide on where to place the horizontal band regardless of the yoke on V9048. A close examination of the vintage photos show that the band actually crosses the bottom of the armhole (see the post's top photo). Through Paco (who owns an original V1557 pattern) I was able to find out that the band's width is around 1"1/2 so I started by tracing the band on the front.. A closer examination of the V9048 shows that the front yoke has some degree of shaping to achieve a better fit around the armhole, and I could see that by aligning the yoke's stitching lines. I wanted to keep the tight armhole shaping so I moved the shaping down to meet the horizontal band I've just drawn. I get a new yoke, longer than the pattern's and I also get to keep the shaping on the armhole. Next I rotated the chest dart by slashing along the bottom band line and folding the V9048 chest dart. You need to know basic pattern drafting to pull this out and to make sure it would work I "tissue" tested the fit of the front as you can see in the next photo:
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PT: Primeiro tive de decidir onde colocar a banda horizontal, desconsiderando o espelho que já existia no molde. Se observarmos algumas fotos do vestido original de YSL (como a primeira foto do post), podemos ver que a banda está no meio da base da cava. Através do Paco, que tem o molde V1557 original, pude inteirar-me que as bandas negras neste vestido medem todas cerca de 4cm de largura; comecei por traçar a banda na posição correta, Examinando o molde ao sobrepor o espelho, vemos que este tem uma forma que ajusta a cava do vestido; esta forma (que faz o efeito de uma pinça horizontal) tem de ser movida para baixo, junto da banda que desenhei, Obtemos assim um espelho novo e a cava continua ajustada. A seguir rodei a pinça de peito para junto da bandam cortando ao longo da junção da banda e fechando a pinça de peito do V9048. Elimina-se assim a pinça, dando forma à peça abaixo da banda horizontal. Para tudo isto é conveniente ter umas noções básicas de desenho de moldes. Convém também testar a forma final do vestido, e fi-lo com o molde diretamente no manequim que está customizado com a minha forma de corpo:
EN: In comparison the back is quite simple to alter: the slight yoke shaping is equivalent to a horizontal dart that can be rotated to the shoulder, exactly as the original YSL dress shows.
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PT: Em comparação as costas são muito mais fáceis de alterar: também aqui temos um ligeiro ajuste da cava que é equivalente a uma pinça horizontal, que por sua vez pode ser rodada para o ombro, exatamente como no vestido Mondrian original:
EN: I've drawn all pattern pieces, added 5/8" seam allowances and notches; I've also drawn separate pattern pieces for the lining, which has no bands or panels, and neckline and armhole facings:
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PT: Desenhei todas as peças do molde e incluí margens de 1,5cm; desenhei também partes separadas para o forro, que não têm bandas nem paineis e vistas para o decote e cavas:
EN: Before cutting the fabric I pre-washed it and block fused it with soft fusible interfacing, one that adds structure without stiffening (it's the kind of fusible usually used on knits because it has a little give in it). Block fusing ensures maximum accuracy.
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PT: Antes de cortar o tecido este foi lavado e depois entretelado em blocos com uma entretela muito macia que dá estrutura sem acrescentar rigidez. Esta entretela é muito usada nas peças de malha pois tem um pouco de elasticidade. O facto de entretelar primeiro e cortar depois assegura que as peças fiquem cortadas com o máximo de precisão,
EN: And this is all for now; thank you all for reading and stay tuned for more progress reports on this dress!
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PT: E por hoje é tudo! Obrigada por aparecerem e fiquem atentos à continuação deste projeto!
You will most definitely be making a dress true to the original. Thanks for sharing your progress!
ReplyDeleteThanks for sharing your process for this! You inspire me to try my own. Can't wait to see the finished project.
ReplyDeleteThis will be beautiful. Love the colour red you've chosen.
ReplyDeleteLove the Mondrian and I'm sure yours will be executed perfectly!
ReplyDeleteFollowing along. You can really carry this off and it will look great.
ReplyDeleteOur Atlanta Sewing Guild newsletter editor often finds herself despairing over blank white space in our monthly newsletter, and I suggested I would reach out to a few bloggers to see if they would object to our reproducing their tricks of the trade (so to speak) for the benefit of our members. We would, of course, give full attribution. You have such great articles and I am sure our members would enjoy reading them.
ReplyDeleteYou can reply to mellincf (at) gmail dot com, and thanks!
http://asgatlanta.org/