Mondrian Dress: Notes on the finishing details - Notas sobre os acabamentos

(Image credits: click here) --- (Créditos da imagem: aqui)

EN Summary: The dress is almost finished but sometimes the finishing details are really time-consuming. This article will cover the back zipper, the hem band, the lining and the facings. The techniques chosen will deliver a dress which will look like the original, although being made quite differently (it's adapted to a contemporary body shape and way of dressing). Keep reading to know more!
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PT Sumário: O vestido está quase terminado mas às vezes são os acabamentos que tomam mais tempo no processo de confeção. Este artigo vai incidir no fecho atrás, na barra da bainha, no forro que acrescentei e nas vistas/guarnições. As técnicas que utilizei estão orientadas para obter um vestido muito parecido com o original, embora confeccionado de forma diferente (adaptei o vestido ao tipo de corpo e forma de vestir contemporâneas). Continuem a ler para saberem tudo!



EN: The original dress has a lapped zipper cleverly concealed behind the center back vertical band. I've considered using the same method, but ended up opting for an invisible zipper located at one of the vertical band's seams because in my opinion it enhances the dress eliminating some of the bulk on the back. The black zipper becomes virtually invisible in the seam and you won't even know it's there; it will also make the lining application much easier than the lapped zipper (the original dress wasn't lined but mine will be):
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PT: O vestido original é usado um fecho normal pregado por baixo da barra negra vertical nas costas do vestido, de uma forma muito engenhosa, para que o fecho (ziper) fique escondido por baixo da barra. Considerei a hipótese de usar o mesmo método mas acabei por optar por um fecho invisível na costura da banda, pois causa menos volume e fica perfeito, sem se notar mesmo nada. Creio também fecho invisível simplifica a adição do forro ao vestido (o original não é forrado, mas o meu vai ser):
EN: On the original dress, the hem band includes a hem allowance which is pressed up and stitched by hand as in a traditional hand-sewn hem; this allowance is narrower than the band itself. My hem band is cut twice as wide plus seam allowances so I can press the junction seams open, turn up the hem  and secure it by stitching in the ditch along the junction seams:
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PT: A barra da bainha do vestido original inclui um suplemento de bainha (mais estreito do que a banda) que depois de assente para cima é cosido com pontos à mão, como numa bainha tradicional. No meu caso optei por uma tira com o dobro da largura da barra mais suplementos de costura. As margens  costura de junção com o vestido são assentes abertas, e abainha virada para dentro e depois cosida à máquina na junção do vestido com a banda:

EN: Most couture dresses weren't lined back then, and this one is no exception. The lining wasn't really necessary because women would wear full undergarments and slips. The lack of the lining would also make any alteration subsequently made to the dress much easier, like taking in or letting out the seams for fitting purposes. Nowadays we really need a lining and I drafted one using the dress base pattern and shifting the center back seam so it overlaps with the band seam were the invisible zipper is applied. The lining length equals the dress length including the finished hem band (the lining will be hand-stitched to the edge of the hem allowance, forming a pleat for wearing ease). The lining covers all the inside of the dress and both armholes and neckline are stay-stitched together with the lining, before the facings are stitched in. As far as the facings are concerned, dress and lining are treated as one from now on.
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PT: A maioria dos vestidos de alta-costura daquela época não eram forrados e este em particular não foi exceção. O forro não era mesmo necessário porque as mulheres usavam roupa interior e saiotes que cobriam o corpo e protegiam o vestido de estar em contato com a pele. O facto de não ter forro também facilitava qualquer ajuste posterior no vestido, permitindo alargar ou apertar de acordo com as alterações do corpo da pessoa que o comprava (este serviço era incluido no preço de compra e era vitalicio). Hoje em dia precisamos mesmo de um forro, tanto por uma questão de conforto como para proteger o próprio vestido e aumentar a sua durabilidade. Usei o molde base do vestido para cortar o forro (sem os paineis), alterando a posição da costura das costas para ficar descentrada de acordo com a costura da barra vertical que leva o fecho invisivel. O comprimento do forro é igual ao comprimento do vestido com a barra da bainha finalizada (depois o forro será pregado às margens da bainha, formando uma pequena dobra necessária para não repuxar o vestido ao sentar). Coloca-se o forro avesso contra avesso no vestido e pesponta-se forro e vestido juntos ao longo das costuras das cavas e decote, reforçando estas costuras antes de aplicar as guarnições. As guarnições serão depois cosidas ao vestido e forro, como se estes formassem uma só camada.
EN: The facings are prepared and edge bound with 1" wide strips of bias cut lining, like you'd normally do on a hong kong seam finish (click here).
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PT: As orlas das guarnições são acabadas com tiras em viés de forro com 2,5cm de largura, num acabamento denominado "Hong-Kong" que podem ver explicado neste artigo (clicar aqui):
EN: The facings are sewn (SAs are graded and clipped), under-stitched and to keep them in place I also tacked them down to the lining alone. First I lightly pressed the edges of the armhole (I didn't want a crisp crease), then I pinned the facings in place to both dress and lining making sure they stay flat in place; I inserted my hand in between lining and dress, through the zipper opening on the lining and I was able to feel my prick-stitches so they only hit the lining and not the dress:
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PT: As guarnições são cosidas (as margens são escadeadas e golpeadas), as margens assentes para as guarnições e pespontadas junto à costura inicial. Para manter as guarnições no lugar, também as prendi ao forro com pontos atrás espaçados. Antes assentei levemente as orlas da cava (não as quis vincar muito) e prendi as guarnições no lugar com alfinetes. depois enfiei a minha mão pela abertura do forro no fecho invisivel e consegui coser a guarnição apenas ao forro, sentindo a agulha por dentro do vestido:
EN: Here's a finished armhole (there's still the other one and the neckline to finish). I obtained a solid thick edge, very similar to what I can observe on the original dress photos, and I'm very happy with it:
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PT: Aqui têm uma das cavas terminada (ainda falta a outra e o decote): Obtive um acabamento sólido e espesso, tal como pude observar nas fotos do vestido original e fiquei muito satisfeita com este resultado:
EN: After I'm finished with the armholes and neckline I still have to fell-stitch the lining along the hem and zipper tapes, so it will take some time until the dress is finally completed! Stay tuned for the final post!
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PT: Depois de terminar o acabamento das cavas e decote ainda tenho que finalizar o forro à mão ao longo da bainha e do fecho invisivel, por isso ainda vai demorar um bocadinho a completar o vestido! Mantenham-se atentos ao artigo final!

8 comments:

  1. Can't wait to see finished dress! It looks wonderful thus far! Jan

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  2. This is looking really awesome! I actually really enjoy all those time consuming finishing details, especially if I can watch something on tv at the same time.

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  3. This is going to be an amazing dress. I saw an original a few years ago at an exhibition. Your's will be certainly as perfect.

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  4. It's looking beautiful so far! I would have used an invisible zip too!

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  5. This is looking so amazing. That armhole is something dreams are made of! I'm really excited to get to see the final dress.

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  6. Tany this is REALLY pretty! I purchased this pattern as soon as I saw you were making it! I have always been in love with this dress and had an internet search frenzy when I saw it on the Great British Sewing Bee! Can't wait to see the finished result! I just received my pattern and plan on making mine for the spring of next year!!!

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  7. Amei estes sketches Mondrian
    obrigada por partilhar
    ;-)

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  8. What a lovely bit of work this dress is turning out to be! Really looking forward to seeing the finished dress!

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